BAB 8: BENTUK DAN JENIS KESANTUNAN
Kesatuan Bahasa
Santun: halus, beradap, sopan.
Kesopanan: perihal (sifat) santun, kesopanan, kehalusan (budi bahasa atau budi pekerti)
Asmah Haji Omar (2000)
π Penggunaan bahasa sehari-hari yang tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pihak pendengar.
Watts el al. (1992)
π Perlakuan bahasa yang digunakan untuk mengekalkan keseimbangan hubungan interpersonal dalam kumpulan sosial.
Fraser dan Nolan (1981)
π Kesantuan itu berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha untuk mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan sebarang konflik.
Kesantunan
π
Verbal
π
Nonverbal
π
Penulisan
π
Teknologi
Konsep Kesantunan
✒️ Kesopanan dan kehalusan ketika menggunakan bahasa, baik dalam bentuk lisan mahupun dalam bentuk tulisan.
✒️ Merangkumi aspek-aspek seperti pemilihan kata yang digunakan ketika bertegur sapa (bahasa sapaan), nada, gerak laku dan gaya yang digunakan semasa berkomunikasi.
Kesantunan Verbal
✒️ Kesantunan berbahasa daripada segi verbal merujuk kepada percakapan, lisan dan pertuturan.
✒️ Dalam percakapan, seseorang perlu bersikap santun , iaitu sikap yang berkait rapat dengan upaya untuk melakukan penyesuaian penggunaan kata atau ungkapan yang sesuai dengan situasi. Penyesuaian tersebut sebenarnya digunakan untuk menjaga wajah yang berfungsi sebagai kehormatan seseorang.
✒️ Terdapat lima jenis komunikasi lisan atau verbal yang lazimnya melibatkan perbincangan, pembentangan, ucapan, mesyuarat dan perbualan.
Ciri-Ciri Kesantunan Verbal
↪️ Penggunaan Bahasa Halus
©️Contoh: Terima kasih, selamat pagi, jemput duduk, minta kerjasama
↪️ Penggunaan Kata Ganti Nama
©️Contoh: Kata ganti nama diri pertama (saya), kata ganti nama kedua (beliau) dan kata ganti nama ketiga (mereka).
Kata Ganti Nama Bahasa Diraja
π Kata Kekeluargaan
©️Anakanda, ayahanda, bonda, kekanda, adinda
πKata Ganti Nama Diri
πΎKata Ganti Nama Diri Pertama
©️Beta, Patik
πΎ Kata Ganti Nama Diri Kedua
©️ Tuanku
πΎKata Ganti Nama Diri Ketiga
©️Patik, Baginda, Tuanku, Duli Tuanku, Duli Yang Maha Mulia.
Kata Ganti Nama Orang Kebanyakan
π Kata ganti nama diri keluarga
©️ Long, Ngah, Lang, Cik, Andak, Ude, Teh, Busu
πGelaran keluarga
©️Pak Long& Mak Long, Pak Ngah& Mak Ngah
π Galaran Pergaulan biasa
©️ Cik, Puan, Tuan, Encik
π Gelaran Pergaulan Formal
©️Tuan, Puan, Encik, Cik, Saudara, Saudari
πGelaran Warisan
©️ Raja, Tunku, Ungku, Tuanku
πGelaran Anugerah
©️Tun, Tan Sri, Datuk, Datuk Seri, Datuk Paduka
πGelaran Kurniaan Ikhtiss
©️Profeser, Profeser Diraja, Doktor, Cikgu, Duli Yang Maha Mulia, Yang amat Berhormat
πGelaran Keagamaan
©️Haji, Hajah, Labai, Tok Kadi, Tok Bilai
π Gabungan Gelaran
©️ Pak Haji, Puan Hajah
Cara Menghormati Orang Lain Melalui Percakapan (Verbal)
π Dalam berkomunikasi seseorang bukan saja menunjukkan siapa dirinya, tetapi juga harus menghormati orang lain.
π Memberi layanan mesra, sopan dan memberi penghormatan kepada orang lain.
π Menghargai pendapat dan percakapan orang lain.
π Tidak memperkecilkan atau metendah-rendahkan kebolehan orang lain.
π Mewujudkan persefahaman.
πMelatih diri supaya berkelakuan sopan.
πMenjaga perasaan orang lain.
Kesatunan Nonverbal
◻️Merujuk kepada perbuatan, ekspresi wajah, bahasa tubuh dan isyarat
◻️Konsep kesantunan berbahasa non verbal merujuk kepada semua perlakuan yang tidak menggunakan bahasa lisan untuk menyampaikan mesej yang dapat difahami.
Fungsi Komunikasi Bukan Verbal
⚡ Mengulangi mesej verbal
⚡Sebagai pengganti komunikasi verbal
⚡Menunjukkan maksud atau kaedah sebenar
⚡Sebagai pelengkap komunikasi verbal
⚡Kawal interaksi
Jenis Kesantunan Bukan Verbal
✏️ Pergerakkan anggota badan- dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu pergerakkan kepala, tangan dan kaki.
✏️ Eksperasi wajah- contohnya air muka, pergerakkan mata dan senyuman.
✏️ Postur badan- contohnya menundukkan badan, cara berjalan, berdiri dengan tangan di poket seluar dan duduk dengan menyilang kaki.
Kesantunan Lisan
Komunikasi Lisan
π Dikenali sebagai komunikasi verbal
π Komunikasi dua hala yang berlaku secara langsung ketika dua orang sedang berbual.
Kebaikannya:
⭐️ Mengeratkan silaturrahim antara sesama manusia
⭐️ Menjalinkan hubungan peribadi antara dua pihak
π Kesantunan berbahasa ini dapat dilihat dalam aktiviti seperti perbualan wawancara, ucapan, pengacara majlis, pengumunan dan arahan dalam perhimpunan, mesyuarat, protocol pertemuan dengan murid, rakan setugas, guru, guru besar atau pengetua, pekerja, ibu bapa, tetamu dan seumpamanya.
π Kesantunan dalam komunikasi lisan melibatkan:
⭐️ Penggunaan bahasa yang sopan, beradap dan halus
⭐️ Penghunaan bahasa tubuh yang beradap dan bertatasusila.
Kesantunan Penulisan
✏️ Bentuk komunikasi bertulisan secara tidak rasmi seperti penulisan surat kepada rakan, ahli keluarga, ibu bapa dan lain-lain.
✏️ Dalam bentuk komunikasi bertulis, aspek-aspek yang perlu diberikan perhatian ialah seperti:
a. Penggunaan kata panggilan yang betul
b. Kata sapaan yang betul
c. Gaya bahasa yang betul
d. Pemilihan kata dan ayat yang sesuai dengan konteks
e. Isi yang tidak sensitive
Strategi Kesantunan Negetif/ Formal:
✉️ Penutur menjaga air muka negetif lawan tutur untuk mempertahankan kebebasan tindakannya.
✉️ Biasa berlaku dalam kalangan orang yang belum dikenali, antara atasan dengan bawahan dan antara orang muda dengan orang yang lebih tua.
Strategi Kesantunan Positif/ Keakraban:
✉️ Penutur melakukan FTA dengan cara menjaga muka positif pendengar
✉️ Biasa digunakan antara dua orang teman, kenalan atau pihak-pihak yang berhubungan akrab.
Protokol Panggilan Hormat
1. Yang di-Pertuan Agong
- Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong
2. Yang Dipertua Negeri
- Tuan Yang Terutama
3.Raja Muda / Tengku Mahkota
- Duli Yang Teramat Mulia
4. Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Besar/ Ketua Menteri
- Yang Amat Berhormat
5. Menteri/ Timbalan Menteri
- Yang Berhormat
6. Ahli Dewan Negara / Senator
- Yang Berhormat Senator
Kesantunan Bahasa Dengan Teknologi Maklumat
↪️ Bahasa merupakan alat untuk berhubung antara anggota masayarakat
↪️ Komunikasi pula dilakukan secara meluas, baik secara rasmi atau tidak rasmi
↪️ Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi pada hari ini banyak mempengaruhi penggunaan bahasa dalam kalangan masyarakat
↪️ Penggunaan bahasa yang suka membangga diri, memaki human, memfitnah, memprovokasi, mengejek dan merendahkan orang lain semakin berleluasa
Teknologi Maklumat Dan Komunikasi
Komunikasi
- Proses penukaran maklumat
Teknologi Komunikasi
- Perkakasan telekomunikasi yang digunakan untuk menyalur dan mengakses maklumat fiber (optik, satelit, telegraf, modem)
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
- Merangkumi aspek teknologi maklumat dan teknologi komunikasi.
- Teknologi yang digunakan oleh individu untuk mangumpul data dan menganalisis data menjadi maklumat berguna dan bermakna serta untuk menghasilkan maklumat dalam pelbagai bentuk seperti teks, grafik, suara, animasi dan maya kemudiannya disebarkan.
Santun: halus, beradap, sopan.
Kesopanan: perihal (sifat) santun, kesopanan, kehalusan (budi bahasa atau budi pekerti)
Asmah Haji Omar (2000)
π Penggunaan bahasa sehari-hari yang tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pihak pendengar.
Watts el al. (1992)
π Perlakuan bahasa yang digunakan untuk mengekalkan keseimbangan hubungan interpersonal dalam kumpulan sosial.
Fraser dan Nolan (1981)
π Kesantuan itu berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha untuk mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan sebarang konflik.
Kesantunan
π
Verbal
π
Nonverbal
π
Penulisan
π
Teknologi
Konsep Kesantunan
✒️ Kesopanan dan kehalusan ketika menggunakan bahasa, baik dalam bentuk lisan mahupun dalam bentuk tulisan.
✒️ Merangkumi aspek-aspek seperti pemilihan kata yang digunakan ketika bertegur sapa (bahasa sapaan), nada, gerak laku dan gaya yang digunakan semasa berkomunikasi.
Kesantunan Verbal
✒️ Kesantunan berbahasa daripada segi verbal merujuk kepada percakapan, lisan dan pertuturan.
✒️ Dalam percakapan, seseorang perlu bersikap santun , iaitu sikap yang berkait rapat dengan upaya untuk melakukan penyesuaian penggunaan kata atau ungkapan yang sesuai dengan situasi. Penyesuaian tersebut sebenarnya digunakan untuk menjaga wajah yang berfungsi sebagai kehormatan seseorang.
✒️ Terdapat lima jenis komunikasi lisan atau verbal yang lazimnya melibatkan perbincangan, pembentangan, ucapan, mesyuarat dan perbualan.
Ciri-Ciri Kesantunan Verbal
↪️ Penggunaan Bahasa Halus
©️Contoh: Terima kasih, selamat pagi, jemput duduk, minta kerjasama
↪️ Penggunaan Kata Ganti Nama
©️Contoh: Kata ganti nama diri pertama (saya), kata ganti nama kedua (beliau) dan kata ganti nama ketiga (mereka).
Kata Ganti Nama Bahasa Diraja
π Kata Kekeluargaan
©️Anakanda, ayahanda, bonda, kekanda, adinda
πKata Ganti Nama Diri
πΎKata Ganti Nama Diri Pertama
©️Beta, Patik
πΎ Kata Ganti Nama Diri Kedua
©️ Tuanku
πΎKata Ganti Nama Diri Ketiga
©️Patik, Baginda, Tuanku, Duli Tuanku, Duli Yang Maha Mulia.
Kata Ganti Nama Orang Kebanyakan
π Kata ganti nama diri keluarga
©️ Long, Ngah, Lang, Cik, Andak, Ude, Teh, Busu
πGelaran keluarga
©️Pak Long& Mak Long, Pak Ngah& Mak Ngah
π Galaran Pergaulan biasa
©️ Cik, Puan, Tuan, Encik
π Gelaran Pergaulan Formal
©️Tuan, Puan, Encik, Cik, Saudara, Saudari
πGelaran Warisan
©️ Raja, Tunku, Ungku, Tuanku
πGelaran Anugerah
©️Tun, Tan Sri, Datuk, Datuk Seri, Datuk Paduka
πGelaran Kurniaan Ikhtiss
©️Profeser, Profeser Diraja, Doktor, Cikgu, Duli Yang Maha Mulia, Yang amat Berhormat
πGelaran Keagamaan
©️Haji, Hajah, Labai, Tok Kadi, Tok Bilai
π Gabungan Gelaran
©️ Pak Haji, Puan Hajah
Cara Menghormati Orang Lain Melalui Percakapan (Verbal)
π Dalam berkomunikasi seseorang bukan saja menunjukkan siapa dirinya, tetapi juga harus menghormati orang lain.
π Memberi layanan mesra, sopan dan memberi penghormatan kepada orang lain.
π Menghargai pendapat dan percakapan orang lain.
π Tidak memperkecilkan atau metendah-rendahkan kebolehan orang lain.
π Mewujudkan persefahaman.
πMelatih diri supaya berkelakuan sopan.
πMenjaga perasaan orang lain.
Kesatunan Nonverbal
◻️Merujuk kepada perbuatan, ekspresi wajah, bahasa tubuh dan isyarat
◻️Konsep kesantunan berbahasa non verbal merujuk kepada semua perlakuan yang tidak menggunakan bahasa lisan untuk menyampaikan mesej yang dapat difahami.
Fungsi Komunikasi Bukan Verbal
⚡ Mengulangi mesej verbal
⚡Sebagai pengganti komunikasi verbal
⚡Menunjukkan maksud atau kaedah sebenar
⚡Sebagai pelengkap komunikasi verbal
⚡Kawal interaksi
Jenis Kesantunan Bukan Verbal
✏️ Pergerakkan anggota badan- dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu pergerakkan kepala, tangan dan kaki.
✏️ Eksperasi wajah- contohnya air muka, pergerakkan mata dan senyuman.
✏️ Postur badan- contohnya menundukkan badan, cara berjalan, berdiri dengan tangan di poket seluar dan duduk dengan menyilang kaki.
Kesantunan Lisan
Komunikasi Lisan
π Dikenali sebagai komunikasi verbal
π Komunikasi dua hala yang berlaku secara langsung ketika dua orang sedang berbual.
Kebaikannya:
⭐️ Mengeratkan silaturrahim antara sesama manusia
⭐️ Menjalinkan hubungan peribadi antara dua pihak
π Kesantunan berbahasa ini dapat dilihat dalam aktiviti seperti perbualan wawancara, ucapan, pengacara majlis, pengumunan dan arahan dalam perhimpunan, mesyuarat, protocol pertemuan dengan murid, rakan setugas, guru, guru besar atau pengetua, pekerja, ibu bapa, tetamu dan seumpamanya.
π Kesantunan dalam komunikasi lisan melibatkan:
⭐️ Penggunaan bahasa yang sopan, beradap dan halus
⭐️ Penghunaan bahasa tubuh yang beradap dan bertatasusila.
Kesantunan Penulisan
✏️ Bentuk komunikasi bertulisan secara tidak rasmi seperti penulisan surat kepada rakan, ahli keluarga, ibu bapa dan lain-lain.
✏️ Dalam bentuk komunikasi bertulis, aspek-aspek yang perlu diberikan perhatian ialah seperti:
a. Penggunaan kata panggilan yang betul
b. Kata sapaan yang betul
c. Gaya bahasa yang betul
d. Pemilihan kata dan ayat yang sesuai dengan konteks
e. Isi yang tidak sensitive
Strategi Kesantunan Negetif/ Formal:
✉️ Penutur menjaga air muka negetif lawan tutur untuk mempertahankan kebebasan tindakannya.
✉️ Biasa berlaku dalam kalangan orang yang belum dikenali, antara atasan dengan bawahan dan antara orang muda dengan orang yang lebih tua.
Strategi Kesantunan Positif/ Keakraban:
✉️ Penutur melakukan FTA dengan cara menjaga muka positif pendengar
✉️ Biasa digunakan antara dua orang teman, kenalan atau pihak-pihak yang berhubungan akrab.
Protokol Panggilan Hormat
1. Yang di-Pertuan Agong
- Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong
2. Yang Dipertua Negeri
- Tuan Yang Terutama
3.Raja Muda / Tengku Mahkota
- Duli Yang Teramat Mulia
4. Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Besar/ Ketua Menteri
- Yang Amat Berhormat
5. Menteri/ Timbalan Menteri
- Yang Berhormat
6. Ahli Dewan Negara / Senator
- Yang Berhormat Senator
Kesantunan Bahasa Dengan Teknologi Maklumat
↪️ Bahasa merupakan alat untuk berhubung antara anggota masayarakat
↪️ Komunikasi pula dilakukan secara meluas, baik secara rasmi atau tidak rasmi
↪️ Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi pada hari ini banyak mempengaruhi penggunaan bahasa dalam kalangan masyarakat
↪️ Penggunaan bahasa yang suka membangga diri, memaki human, memfitnah, memprovokasi, mengejek dan merendahkan orang lain semakin berleluasa
Teknologi Maklumat Dan Komunikasi
Komunikasi
- Proses penukaran maklumat
Teknologi Komunikasi
- Perkakasan telekomunikasi yang digunakan untuk menyalur dan mengakses maklumat fiber (optik, satelit, telegraf, modem)
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
- Merangkumi aspek teknologi maklumat dan teknologi komunikasi.
- Teknologi yang digunakan oleh individu untuk mangumpul data dan menganalisis data menjadi maklumat berguna dan bermakna serta untuk menghasilkan maklumat dalam pelbagai bentuk seperti teks, grafik, suara, animasi dan maya kemudiannya disebarkan.
Ulasan
Catat Ulasan